Karakuş Hazır Dizim Sanayi
###

Bu yıl giyinmek ateşten gömlek!

İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) açıkladığı geçim endeksine göre, giyim harcamaları kalemi ekim ayında bir önceki aya göre yüzde 28.8 arttı.

Bu yıl giyinmek ateşten gömlek!

Bu artış, ilk bakışta yeni sezon ürünlerin rafa konduğu dönem olması itibarıyla açıklanabilir gibi gözükse de, geriye dönük rakamlar incelendiğinde daha farklı bir tablo ortaya çıkıyor. Örneğin Ekim 2009’daki giyim artışı yüzde 19.13 olarak gerçekleşmiş. Bu da, perakendecilerin bu yıl yeni sezon ürünlerde uyguladıkları fiyat artışında daha ‘cesur’ davrandıklarını gösteriyor. Önceki yılların ekim aylarına da bakıldığında bu rakamın Ekim 2005’te yüzde 21.8, Ekim 2006’da yüzde 30.9, Ekim 2007’de yüzde 29.3, Ekim 2008’de yüzde 22.7 olduğu göze çarpıyor. Bir başka deyişle, ekonominin kriz psikolojisine girdiği dönemde perakendeciler zamları daha mütevazı seviyelerde tutarken, bu yılın yeni sezonunda bu eğilim tersine dönmüş gözüküyor. Peki bu yıl yeni sezonunda yüksek zammını nedeni ne? Maliyet artışı mı, yoksa canlanan tüketicinin rüzgârından yararlanmak mı?

MALİYET ARTIŞI ÇOK FAZLA DEĞİL

Konu ile ilgili bilgisine başvurduğumuz sektör temsilcilerinin büyük çoğunluğu, geçen yıla göre önemli bir maliyet artışının söz konusu olmadığı görüşünde birleşiyor. Özellikle son 3 ayda hızlanarak yükselen pamuk fiyatlarındaki artışın etkilerinin yaz sezonunda kendisini göstereceği görüşü hakim. Ancak yaz için alımını şimdiden yapan sektörün pamuk fiyatındaki artış trendinin devam etmesi beklentisiyle bu etkiyi şimdiden raf fiyatlarına yansıttığı görüşü de dile getiriliyor. Yani, pamuk fiyatları bir kenara bırakılırsa geleneksel ‘maliyet artışı’ etkisi sezon zammında çok etkili gözükmüyor. Sektörün kapalı mesajlarla dile getirdiği ana neden ise krizin etkilerinin bitiyor olması. Yani kriz psikolojisini üzerinden atan tüketici artık daha yüksek fiyatlı ve daha yüksek katma değerli ürünleri almaya hevesli.

TASARRUFLU ÜRÜNLER BİTTİ

Perakendeciler, geçen yıl tüketicilerin daha tasarruflu ürünlere yöneleceği beklentisiyle daha düşük fiyatlı kategorilere yoğunlaşırken, bu yıl yeniden daha pahalı ürünlere yönelmesini bekliyor. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Yılmaz Yılmaz, bu durumu “Bu yıl krizin bittiği düşüncesiyle biz de daha yüksek fiyatlara cesaret edebiliyoruz” diye anlatıyor. İpekyol’un patronu Yalçın Ayaydın da, bu yıl herhangi bir maliyet artışı yaşamadıklarını, fiyat artışlarının tüketicinin canlanacağı beklentisiyle yapıldığını dile getiriyor. Benetton’un Türkiye Genel Müdürü Zeynep Selgur da, benzer şekilde bu yıl kampanyaların daha az olduğunu belirterek, bu durumun da ister istemez daha yüksek fiyatlara yol açtığını vurguluyor.

07.09.2011 03:43

157 kere okundu.

Karakuş Hazır Dizim Sanayi Ticaret Limited Şirketi © 2011 Tüm hakları saklıdır.

Kazım Karabekir Mh. Muhsin Yazıcıoğlu Bulvarı No:41 Yıldırım/BURSA
Tel. 0224 341 20 74 Fax. 0224 341 71 43 GSM1. 0532 345 26 18 - GSM2. 0535 829 17 97
info@karakusdizim.com.tr
Webmaster Melih Kocatürk